Близо 9500 тона имитиращи продукти са продали мандрите в страната само за първите девет месеца на годината. Тревожната статистика на Министерството на земеделието и храните бе коментирана от председателя на Асоциацията на млекопреработвателите Димитър Зоров, който остро разкритикува практиките в туристическия бранш и липсата на ефективен държавен контрол.
Туризмът и евтините продукти
Основен двигател на търговията с „фалшиво сирене“ е туристическият сектор и заведенията за обществено хранене. Той подчерта, че малка част от ресторантите и хотелите в България залагат на истински млечни продукти, като водещият критерий при избора на стока остава единствено ниската цена. Данните потвърждават думите му – най-голямото количество имитиращи продукти е реализирано на пазара именно през месеците юли и август, когато е пикът на летния туристически сезон.
Потребителите също носят отговорност
Освен производителите и търговците, вина за ситуацията имат и крайните потребители, които съзнателно посягат към по-евтините алтернативи. Зоров предупреди, че много от продуктите, които се предлагат като „българско сирене“, всъщност съдържат нерегламентирани примеси и влагозадържащи агенти.
От Асоциацията на млекопреработвателите отдавна настояват за по-строги регулации и ясно разграничаване на продуктите. Зоров припомни тяхното предложение да се въведе терминът „бяло сирене“ единствено за продукт, произведен по Българския държавен стандарт (сега Защитено наименование за произход), с водно съдържание между 54 и 56 процента. Това предложение обаче не е било прието от държавните органи.


