Директорът на Драматично-куклен театър „Константин Величков“ – Пазарджик, Димитър Баненкин, разпространи официално изявление по повод коментари и публикации, свързани с промени в трупата и ремонтните дейности в културния институт.
В позицията си Баненкин подчертава, че назначаването и освобождаването на творчески и административни кадри в държавен културен институт е правомощие на директора, регламентирано в Закона за закрила и развитие на културата и съобразено с конкурсната концепция, с която е избран за ръководител на театъра за следващите четири години.
„Прекратяването на трудовото правоотношение с режисьора Гаро Ашикян е професионално решение, продиктувано от репертоарната програма и бъдещата посока на развитие на театъра. То не е личностно, не е емоционално и не следва да се тълкува като конфликт“, заявява Баненкин.
Той уточнява, че на Ашикян е била предложена възможност да продължи работа в театъра на хонорар.
Директорът отхвърля и внушенията, разпространявани в социалните мрежи, включително от общинския съветник д-р Елисавета Георгиева и актьора Герган Ценов:
„Ако темата за творческия принос на г-н Ашикян е обществено значима, защо не беше поставена преди 2024 година? Защо се коментира едва сега – след управленска промяна и през социалните мрежи, а не по институционален ред?“
Баненкин посочва още, че освобождаването на енергетика на театъра е извършено по взаимно съгласие и няма връзка с темата за режисьора Ашикян.
По отношение на драматурга Константин Илиев, директорът уточнява, че решението за освобождаването му е взето след встъпването му в длъжност през лятото на 2024 г., като мотивите са пенсионна възраст (88 г.) и невъзможност да изпълнява нужните задачи при 4-часов трудов договор.
„Проведох разговор с него, изразявайки уважението си към творчеството му, и той прие решението с достойнство“, подчертава Баненкин.
„Това са административни решения. Администрацията не се управлява през Facebook“, се казва още в изявлението.
В позицията си директорът засяга и темата за ремонтите и обществените поръчки, като отбелязва, че театърът е бил в лошо материално състояние – с течащ покрив, непочистени фасади, амортизирана парна инсталация и лошо осветление.
„Когато не е имало ремонти, не е имало и обществен натиск. Сега, когато се работи прозрачно и по закон, внезапно това се превръща в проблем?“, посочва той.
„ДКТ „Константин Величков“ е храм на Мелпомена. Тук се създава култура, а не фейсбук правосъдие“, заявява още директорът.
Баненкин допълва, че когато е поел ръководството, театърът е бил „в окаяно състояние – без репертоар и без активен художествен процес“. По думите му, с помощта на техническите служби е постигнато почистване, въвеждане на ред и възстановяване на работната среда.
„Тук съм, за да работя за родния си град.
Тук съм, за да създавам театър в Пазарджик.
И ще направя всичко по силите си, за да го постигна“, завършва изявлението си Димитър Баненкин.


